De Rebranding van Twitter Verbrand miljarden

De Gevoelige Overgang van Twitter naar X Corp

Het aanpassen van de identiteit van een bedrijf is een slimme zet om vernieuwing, marktversterking en trendaanpassingen te realiseren. Een recent voorbeeld hiervan is de transformatie van Twitter naar X Corp, waarbij onzorgvuldige uitvoering zorgde voor waarde- en vertrouwensverlies bij het publiek.

Sinds de start is Twitter uitgegroeid tot een wereldwijd bekend sociaal mediaplatform. Het symbool van de vogel en de term “tweets” zijn niet alleen representatief voor het platform zelf, maar ook voor de moderne digitale gesprekscultuur. Deze herkenbaarheid is van onschatbare waarde en vormt de kern van de relatie tussen het bedrijf en haar gebruikers.

Het vervangen van het iconische vogellogo door een gestileerd “X”-logo is dan ook een radicale verschuiving. De rebranding van Twitter naar X Corp zal worden geconfronteerd met tal van uitdagingen, zowel op juridisch als op PR-gebied. Van problemen met het plaatsen van een nieuw logo op het hoofdkantoor tot klachten over de helderheid van het logo en handelsmerkrechten – de rebranding verloopt allesbehalve soepel. Het gaat jarenlange inspanning kosten met vele juridische problemen om handelsmerken te registreren, niet alleen in de VS, maar ook in andere landen. (Josh Gerbe Trademark attorney)

Heerlijke problemen om over te tweeten, eh.. x’en, dat zeker. Vooral in ons digitale tijdperk, waar memes en internetgrappen in een oogwenk viraal gaan.

Rebranding is een dubbelzijdig zwaard. Aan de ene kant biedt het bedrijven de kans om zichzelf opnieuw uit te vinden en zich aan te passen aan nieuwe trands. Aan de andere kant, als het niet zorgvuldig wordt gedaan, kan het leiden tot een aanzienlijk verlies van merkwaarde en vertrouwen. En dat is een belangrijk element in de relatie tussen een merk en zijn gebruikers. Analisten schatten dat er tot $20 miljard aan merkwaarde verloren is gegaan bij de rebranding. Ik kan niet bevestigen of dit waar is, maar laten we zeggen dat er heel wat waarde in rook is opgegaan.

Adam | Grafisch ontwerper
Beeldmerk: 09/08/2023