Verklaringen en definities van termen die voorkomen in de branche van grafische vormgeving

Aanspatiëren

2022-07-25T15:06:08+01:00

Wanneer letters of woorden te dicht bij elkaar staan is het soms verstandig extra witruimtes toe te voegen zodat de tekst beter leesbaar is. Dit proces noemen ze aanspatiëren.

Afspatiëren

2022-07-25T15:04:18+01:00

Afspatiëren Wanneer er soms bij woorden de witruimtes tussen de letters te groot is, zodat het lelijk of lastig te lezen is wordt de witruimte soms verkleint. Dit proces heet afspatiëren.

Bannerblindheid

2023-09-22T23:13:57+01:00

-Bannerblindheid is een fenomeen dat ontstaat bij regelmatig internet gebruik waarbij bezoekers van een website bewust of onbewust banner-achtige informatie negeren. Een bredere term die alle vormen van reclame omvat, is advertentieblindheid.

ColorADD-methode

2023-09-26T09:19:24+01:00

ColorADD-methode is om kleuren aan te duiden voor kleurenblinden. Het stelt kleurenblinden in staat om hun afhankelijkheid van anderen te verminderen of zelfs onafhankelijk te zijn bij beslissingen waarbij kleur een rol speelt, zoals de keuze bij kleding en bewegwijzering.

Creditcard

2023-05-30T07:51:16+01:00

Bijna alle creditcards, bankpassen en andere pasjes hebben een formaat van 85,60 × 53,98 mm, de hoeken zijn afgerond met een straal van 3,18 mm en de dikte is 0,76 mm (exclusief eventuele verdikte karakters).

Letterfontein

2023-05-29T18:43:56+01:00

De vierde editie van de letterfontein is een dikke pil van maar liefst 640 pagina's "snoepgoed" Het boek behandeld de 50.000 jaar oude geschiedenis van ons magere alfabet van maar 26 tekens en 10 cijfers, maar laat ook de variatie zien tussen verschillende fonts in het letterproef gedeelte.

Robinson-test

2023-05-29T19:25:20+01:00

Een Robinson test is een analysemethode voor het evalueren van de invloed van verpakkingsmaterialen op de organoleptische kwaliteit van levensmiddelen. Ofwel in hoeverre wordt de smaak van voedsel beïnvloed door de verpakking.

Fake tekst

2023-07-21T22:50:29+01:00

Fake tekst wordt gebruikt als hulp bij het ontwerpen van een lay-out. Door een on-leesbare tekst te gebruiken wordt de lezer niet afgeleid van de tekstuele inhoud en kan hierdoor beter de kwaliteit van de lay-out beoordelen. Toch kan deze tekst ook heel goed ingezet worden om promotie te maken voor....

Ga naar de bovenkant